Uczniowie klasy IV, którzy postanowili wziąć udział w przyrodniczym projekcie „Wszystko o pogodzie”. W czasie zajęć z działu dotyczącego zjawisk przyrodniczych skrupulatnie gromadzili informacje oraz opracowywali zagadnienia związane z pogodą, jej składnikami i przewidywaniem. Zebrane materiały, wykonane rysunki i przeprowadzone obserwacje posłużyły im do wykonania portfolio, które następnie zostało zaprezentowane przed klasą i ocenione przez nauczyciela. Trzeba przyznać, że uczniowie, którzy podjęli się opisanego zadania wykonali je bardzo dobrze. Przedstawione prace w bardzo ciekawy sposób odnosiły się do treści podstawy programowej związanych z pogodą.
Nie zabrakło w nich wyjaśnienia ważnych pojęć i zjawisk związanych z pogodą. Zaprezentowane zostały wszystkie składniki pogody i przyrządy do ich pomiaru. Pojawiły się starannie prowadzone dzienniki pogody. W sposób graficzny uczniowie przedstawili obieg wody w przyrodzie.
Wytłumaczyli, jakie występują rodzaje chmur. Prawidłowo odczytali i zinterpretowali symbole umieszczone na mapach pogody. Omówili pozorną - dzienną wędrówkę Słońca nad widnokręgiem i jej zmiany w poszczególnych porach roku. Wskazali zależności między wysokością Słońca (porą dnia) a długością cienia, omówili zmiany długości cienia i temperatury w ciągu dnia. Na zakończenie opisali pogodę i zmiany w przyrodzie zachodzące w poszczególnych porach roku.
Pracy było rzeczywiście dużo, ale podjęte działania pomogły uczniom lepiej zapamiętać omawiane zagadnienia i uzyskać wyższe wyniki ze sprawdzianu na zakończenie działu.
Sz. F.