Jak wiemy ważną częścią zajęć przyrody jest nauczanie przez doświadczanie i obserwację. Lekcje badawcze umożliwiają lepsze zrozumienie zjawisk i zależności w otaczającym nas świecie, zwiększają zaangażowanie uczniów i powodują lepsze zapamiętywanie. Niektóre doświadczenia przeprowadzić w warunkach szkolnych jest naprawdę trudno i wtedy nauczyciel musi opierać się o gotowe pokazy multimedialne lub filmy, a to już nie to samo, co bezpośrednia praca z różnorodnymi przyborami i substancjami na lekcji. Są jednak doświadczenia i obserwacje, które przeprowadzić mogą wszyscy uczniowie bez żadnych dodatkowych obciążeń. Taką możliwość dają zajęcia związane z tworzeniem i rozdzielaniem mieszanin.
W sposób badawczy uczeń bardzo szybko dochodzi do wniosku, że mieszaninę można stworzyć bardzo łatwo i szybko ale znacznie trudniej ją rozdzielić.
Po utworzeniu mieszanin i poznaniu różnych sposobów ich rozdzielania należy zastanowić się i praktycznie sprawdzić, jaki sposób wybrać, aby najłatwiej rozdzielić wymieszane składniki.
W tym momencie uczeń może samodzielnie przećwiczyć metody: wybierania, przesiewania, przesączania, przyciągania itp. .
Praktyczne lekcje zawsze pozostają w pamięci na dłużej.
Sz. F.