Czwartek, 26.12.2024
Name days: Dionizy / Szczepan
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. bł. ks. J. N. Chrzana w Gostyczynie

Szkoła Podstawowa im. bł. ks. J. N. Chrzana w Gostyczynie

<iframe src="https://widget.meteoalert.pl/index-widget.html?partnerId=40" style="border: 0; width: 100%; height:1000px;"></iframe>

Świetlica zdalna

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Witamy na zajęciach świetlicy zdalnej.

Praca świetlicy w naszej szkole w czasie zdalnego nauczania polega na przesyłaniu rodzicom codziennych informacji dotyczących zajęć świetlicowych np. zabaw, wykonaniu różnego rodzaju zadań plastycznych, muzycznych, logicznych oraz rebusów czy zagadek. Zdalne prowadzenie zajęć świetlicowych ma na celu zorganizowanie i urozmaicenie dzieciom czasu wolnego.


14 luty – Dzień Świętego  Walentego

WALENTYNKI

Pierwsze wzmianki o walentynkach pojawiły się już w epoce renesansu. Zwyczaj okazywania sobie miłości powstał najprawdopodobniej na zachodzie oraz południu Europy. Uważa się, że to Rzymianie jako pierwsi obchodzili święto zakochanych. Walentynki przypadają 14 lutego, a nazwa wzięła się od świętego Walentego, który był uważany za obrońcę przed ciężkimi chorobami. Jednak szerzej św. Walenty jest znany jako patron zakochanych.

Walentynki - zwyczaje i tradycja

Tradycją w Walentynki jest wręczanie sobie przez zakochanych upominków. Najczęściej obdarowywane są kobiety, ale nie wszędzie tak jest. W Japonii, to mężczyźni dostają prezenty w dzień świętego Walentego.
Według różnych badań i analiz, to czekoladki są najczęstszym prezentem (obok kartek walentynkowych), kupowanym na Walentynki. Nie powinno to dziwić - czekolada wzmaga produkcję hormonów szczęścia, a także zwiększa poziom serotoniny. Poza tym zdaniem naukowców, to czekolada powoduję dłużej trwające i intensywniejsze reakcje niż... pocałunek!

KWIATOWY ALFABET czyli mowa kwiatów

 

AMARYLIS - jesteś wielką kokietką

BRATEK - królujesz w moich myślach

CHABER - nie śmiem Ci wyznać moich uczuć

DALIA - cieszę się, gdy Cię widzę

FIOŁEK - nikt nie wie o naszej miłości

GROSZEK - nie wierzę Twym uczuciom

HIACYNT - bądź czulsza dla mnie

JAŚMIN - czy pokochasz mnie kiedyś?

KONWALIA - nic Cię tak nie zdobi, jak Twoja uroda

MARGERYTKA - Ty jesteś najpiękniejszą

NARCYZ - jesteś bez serca

PIERWIOSNEK - moje uczucia są coraz gorętsze

RÓŻA - kocham Cię

STOKROTKA - podobasz mi się

TULIPAN - marzę o Tobie

WRZOS - wzdycham do Ciebie

 

CZYM JEST MIŁOŚĆ? - PYTAJĄ POECI...

Jeśli to nie miłość - cóż ja czuję?

A jeśli miłość - co to takiego?

Jeśli rzecz dobra - skąd gorycz, co truje?

Gdy zła - skąd gorycz cierpienia każdego?

(F. Petrarka)

 

Już kocham cię tyle lat

Na przemian w mroku i śpiewie,

Może to już jest osiem lat,

A może dziewięć - nie wiem;

Splątało się, zmierzchło - gdzie ty, a gdzie ja,

Już nie wiem - i myślę wpół drogi,

Że tyś jest rewolta i klęska, i mgła,

A ja to twe rzęsy i loki.

(K. I. Gałczyński)

 

Miłość to ogólna migrena,

Rozjarzona plama na widzeniu

Przesłaniająca rozum.

Objawami szczerej miłości

Są wychudzenie, zazdrość,

Rozmamłane poranki,

Znaki wróżebne i koszmary:

Nasłuchiwanie czy ktoś nie puka,

Wyczekiwanie na znak.

(R. Graves)

 

Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę,

Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę;

Jednakże, gdy cię długo nie oglądam,

Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam;

I tęskniąc sobie zadaję pytanie:

Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?

(A. Mickiewicz)

 

Miłość - to, co gubi się stale

I niespodziewanie odnajduje.

Choć oślepiają blaskiem dale,

To tylko do nich się wędruje.

Ach miłości - nie liczyć się z nikim

Wbrew stratom: w niej więdniemy zieleni.

Jedno drugiemu jest dłużnikiem,

Jedno drugiego - przyjacielem.

(E. Strittmatter)

 

Zakochanemu tak szczęśliwie,

Tak nieszczęśliwie, jak ja umiem,

Najlepiej spędzić noc w zadumie.

Nad czym? Nad niczym. Ale tkliwie.

Między zachodem a jutrzenką

Wdać się w milczenie, jak w rozmowę

I powtarzać w myśli - Norwidowe:

"Nic od ciebie nie chcę, śliczna panienko..."

(J. Tuwim)

 

Nie widziałam cię już od miesiąca.

I nic. Jestem może bledsza,

Trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca

Lecz widać można żyć bez powietrza.

(M. Pawlikowska - Jasnorzewska)

 

 

 

A to nasze propozycje walentynkowe: kolorowanka, kartka walentynkowa, kodowanie, matematyka przez zabawę... Powodzenia!

Walentynki - karta pracy

Walentynkowe ćwiczenia - liczenie

Walentynkowe kodowanie

Laurki walentynkowe


MALOWANIE NA SOLI ZABAWA PLASTYCZNA

Malowanie na soli to wspaniała zabawa plastyczna dla dzieci. Mogą obserwować wędrówkę farby po wyznaczonych liniach i solną fakturę. Ta zabawa zawsze jest na topie!

Okazuje się, że na zajęciach plastycznych przydaje się nawet sól kuchenna. Można zrobić z niej masę solną, albo malować i solić do woli.

Przy okazji dzieci ćwiczą tu koordynację wzrokowo-ruchową oraz precyzyjne ruchy dłoni i palców.


ZABAWA PLASTYCZNA

Przygotuj:

twardą kartkę - zastosuj recykling plastyczny
klej w płynie
akwarele - 3-4 kolory
pędzelek, zakraplacz lub mała łyżeczka
płytkie pudełko lub tacka
kubeczki - jeden na każdy kolor

MALOWANIE FARBAMI NA SOLI

Technika plastyczna malowanie na soli

1. Przygotuj 3-4 kubeczki z rozwodnioną farbą w wybranych kolorach.

2. Włóż kartkę do pudełka.

3. Narysuj płynnym klejem dowolny wzór na kartce.

4. Obficie zasyp kartkę solą.

5. Unieś kartkę i ustaw pionowo - nadmiar soli zsypie się do pudełka.

6. Połóż kartkę i upuszczaj krople farby na linie/ślady soli.

7. Obserwuj jak farba rozchodzi się po liniach soli.

8. Pozostaw do wyschnięcia i podziwiania w pozycji poziomej


Inspiracje za wiosenne prace plastyczne - motyl w 3D. 

Materiały potrzebne do wykonania pracy:
zestaw zeszytów kreatywnych z zadrukowanymi arkuszami ozdobnymi lub gazety, tapety
duży arkusz brystolu w kolorze niebieskim,
nożyczki,
klej,
kartka bloku technicznego 

Witam Was!

Kochani, wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, więc myślę, że warto wspomnieć o pięknej tradycji jaką jest pieczenie i ozdabianie świątecznych pierniczków.

Pierniczki, czyli świąteczna tradycja!

Święta Bożego Narodzenia kojarzą się nam z wieloma obyczajami. Dla wielu przedświąteczną tradycją jest pieczenie ciasteczek. Zapach pieczonych pierniczków, chyba od zawsze kojarzy się ze świętami. W wielu domach pieczenie ciasteczek odbywa się na około dwa tygodnie przed wigilią, dzięki temu pierniczki, mają czas, aby zmięknąć i nabrać nieco charakteru.

Choć pierniki uważane są za polski przysmak, tak naprawdę pochodzą z okolic dzisiejszej Holandii, a sama tradycja ich wypiekania kultywowana jest w różnych częściach Europy – i nie tylko.

Jak powstał pierwszy piernik?

Jak wiele wyrobów kulinarnych, także piernik doczekał się kilku legend na temat swojego powstania. Jedna z wersji głosi, że wymyślił go przez przypadek pewien czeladnik, który w wyniku pomyłki dodał do ciasta korzenne przyprawy. Efekt tak przypadł mu do gustu, że postanowił nowy produkt niezwłocznie wprowadzić do swej cukierni.


Czy Wiecie, że w Polsce w XVII wieku sprzedawano pierniki w aptekach jako skuteczny lek na wiele chorób? 

Skąd wzięła się nazwa “piernik”?

Polska nazwa piernik pochodzi od starodawnego słowa pierny (czyli pieprzny) i odnosiła się właśnie do intensywnych przypraw w nim zawartych.

Do przygotowania piernika używane są przyprawy korzenne tj.: cynamon, anyż, goździki, kardamon, imbir, gałka muszkatołowa.

Ciekawostka! 

W połowie XVII wieku w Amsterdamie, za kilogram goździków moglibyśmy kupić kamienicę.

 

Poniżej przykładowy przepis na pierniki.

Pierniki – składniki:

⦁ miód płynny – 1/4 szklanki 

⦁ masło – 5 łyżek 

⦁ Brązowy cukier, albo cukier puder – pół szklanki 

⦁ 1 jajko 

⦁ 2 i 1/4 szklanki mąki 

⦁ przyprawa do piernika 

⦁ 3 łyżeczki kakao 

Pierniki – przygotowanie:

Wszystkie składniki mieszamy. Następnie ciasto rozwałkowujemy, tak żeby miało około 3 mm grubości. Wycinamy pierniki i układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pierniki pieczemy w 180 stopniach tylko 10 minut. Niedługo, bo będą gorzkie!

Przyjemnego pieczenia i smacznego!

 

Do wykonania w domu:

Pierniczki Świąteczne – link

Piernikowy ludzik – wydrukuj lub pomaluj online

Świeczniki z pomarańczy i goździków – propozycja zajęć praktycznych.

Rodzic wycina w pomarańczy otwór, w którym zmieści się klasyczny tealight – a dziecko nakłuwa owoc goździkami wedle własnego pomysłu (zupełnie przypadkowo lub tworząc konkretne wzory). Wszyscy są zadowoleni, bo piękny zapach towarzyszy im przez całe Święta.



Dzień dobry.

Drogie Dzieci przed nami wyjątkowy czas, bowiem przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia. W związku z tym, proponuję Wam (oraz Waszym bliskim) wspólne wykonanie ozdoby choinkowej w postaci aniołka oraz girlandy z bałwankami. Aby wykonać ozdoby należy przygotować:

Aniołek:
- kartka bloku rysunkowego w dowolnym kolorze,
- nożyczki,
- linijka,
- klej,
- opcjonalnie brokat.

Girlanda z bałwankami:

-białe kartki z bloku rysunkowego

Szczegóły wykonania ozdoby poznacie, klikając w link:

Aniołek z papieru – link

Girlanda z bałwanków – link


Drodzy uczniowie!
Świetlica to miejsce, w którym wspólnie odrabiamy lekcje, malujemy, wycinamy, gramy w różne gry. Zachęcam Was, abyście równie kreatywnie spędzali czas w domu, z rodzicami. W obecnej sytuacji potraktujcie to jak oderwanie się od domowych obowiązków, których jest teraz pewnie więcej. Daję Wam kilka pomysłów w postaci adresów do stron internetowych. Są tam gry edukacyjne, malowanki do wydrukowania, pomysły na fajne prace plastyczne, quizy i wiele innych. Możecie też zrobić sami karty do gier np. wasze ulubione Doobble, pograć w kalambury. Wiem, że Wasza kreatywność nie zna granic :)

https://www.matzoo.pl
http://www.kreatywniewdomu.pl/
http://www.eduzabawy.com/
http://www.sieciaki.pl/
http://www.buliba.pl/
http://www.czasdzieci.pl/
http://www.miastodzieci.pl/

Polecam również krótkie filmy fabularne, poruszające ważne problemy społeczne.
Dla dzieci z klas V i VI polecam film, który ma na celu podniesienie poziomu wiedzy uczniów na temat cyberprzemocy i jej konsekwencji. Poniżej podaję link do filmu:
https://www.edukacja.fdds.pl/010a24e7-6a6e-499b-9769-cd3a1b73d9da/Extras...
A dla starszych dzieci polecam film „Na zawsze”, który ma na celu uwrażliwienie dzieci na to, że każdy nasz krok w sieci pozostawia ślad.
https://www.youtube.com/watch?v=XH6MEbuvihE




Witam Was Dzieci!
Obecny tydzień upływa nam głównie w andrzejkowej tematyce. Dzisiaj chcę Wam polecić test wiadomości dotyczący ANDRZEJEK oraz super gry i zabawy andrzejkowe. Najpierw proszę wysłuchajcie andrzejkowej piosenki.


Następnie może Wam się uda rozwiązać ANDRZEJKOWY TEST. Kto ma ochotę, proszę niech mi napisze na LIBRUSIE ile punktów udało mu się zdobyć :)

http://testwiedzy.pl/game/46535.html

A teraz super zabawa. Tutaj nie tylko się zabawisz, ale także wzbogacisz swoją wiedzę o przysłowiach.

https://klikankowo.jimdofree.com/zasoby-genially/%C5%9Bwi%C4%99ta-i-wyda...


Masy plastyczne dla dzieci. Dlaczego warto? 
Masy plastyczne dla dzieci: rozwijają zdolności manualne, uczą koordynacji, sprzyjają koncentracji, to świetna zabawa dla całej rodziny. Masy plastyczne to nie tylko sposób na świetną zabawę, ale i rozwijanie ważnych umiejętności. Lepienie i wykrawanie, tworzenie kształtów pobudzają kreatywność i trenują motorykę małą.
Propozycje prac wraz z instrukcją znajdziemy poniżej.
                                                                               

Galeria Zdjęć