Witamy na zajęciach świetlicy zdalnej.
14 luty – Dzień Świętego Walentego
WALENTYNKI
Pierwsze wzmianki o walentynkach pojawiły się już w epoce renesansu. Zwyczaj okazywania sobie miłości powstał najprawdopodobniej na zachodzie oraz południu Europy. Uważa się, że to Rzymianie jako pierwsi obchodzili święto zakochanych. Walentynki przypadają 14 lutego, a nazwa wzięła się od świętego Walentego, który był uważany za obrońcę przed ciężkimi chorobami. Jednak szerzej św. Walenty jest znany jako patron zakochanych.
Tradycją w Walentynki jest wręczanie sobie przez zakochanych upominków. Najczęściej obdarowywane są kobiety, ale nie wszędzie tak jest. W Japonii, to mężczyźni dostają prezenty w dzień świętego Walentego.
Według różnych badań i analiz, to czekoladki są najczęstszym prezentem (obok kartek walentynkowych), kupowanym na Walentynki. Nie powinno to dziwić - czekolada wzmaga produkcję hormonów szczęścia, a także zwiększa poziom serotoniny. Poza tym zdaniem naukowców, to czekolada powoduję dłużej trwające i intensywniejsze reakcje niż... pocałunek!
KWIATOWY ALFABET czyli mowa kwiatów
AMARYLIS - jesteś wielką kokietką
BRATEK - królujesz w moich myślach
CHABER - nie śmiem Ci wyznać moich uczuć
DALIA - cieszę się, gdy Cię widzę
FIOŁEK - nikt nie wie o naszej miłości
GROSZEK - nie wierzę Twym uczuciom
HIACYNT - bądź czulsza dla mnie
JAŚMIN - czy pokochasz mnie kiedyś?
KONWALIA - nic Cię tak nie zdobi, jak Twoja uroda
MARGERYTKA - Ty jesteś najpiękniejszą
NARCYZ - jesteś bez serca
PIERWIOSNEK - moje uczucia są coraz gorętsze
RÓŻA - kocham Cię
STOKROTKA - podobasz mi się
TULIPAN - marzę o Tobie
WRZOS - wzdycham do Ciebie
CZYM JEST MIŁOŚĆ? - PYTAJĄ POECI...
Jeśli to nie miłość - cóż ja czuję?
A jeśli miłość - co to takiego?
Jeśli rzecz dobra - skąd gorycz, co truje?
Gdy zła - skąd gorycz cierpienia każdego?
(F. Petrarka)
Już kocham cię tyle lat
Na przemian w mroku i śpiewie,
Może to już jest osiem lat,
A może dziewięć - nie wiem;
Splątało się, zmierzchło - gdzie ty, a gdzie ja,
Już nie wiem - i myślę wpół drogi,
Że tyś jest rewolta i klęska, i mgła,
A ja to twe rzęsy i loki.
(K. I. Gałczyński)
Miłość to ogólna migrena,
Rozjarzona plama na widzeniu
Przesłaniająca rozum.
Objawami szczerej miłości
Są wychudzenie, zazdrość,
Rozmamłane poranki,
Znaki wróżebne i koszmary:
Nasłuchiwanie czy ktoś nie puka,
Wyczekiwanie na znak.
(R. Graves)
Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę,
Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę;
Jednakże, gdy cię długo nie oglądam,
Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam;
I tęskniąc sobie zadaję pytanie:
Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?
(A. Mickiewicz)
Miłość - to, co gubi się stale
I niespodziewanie odnajduje.
Choć oślepiają blaskiem dale,
To tylko do nich się wędruje.
Ach miłości - nie liczyć się z nikim
Wbrew stratom: w niej więdniemy zieleni.
Jedno drugiemu jest dłużnikiem,
Jedno drugiego - przyjacielem.
(E. Strittmatter)
Zakochanemu tak szczęśliwie,
Tak nieszczęśliwie, jak ja umiem,
Najlepiej spędzić noc w zadumie.
Nad czym? Nad niczym. Ale tkliwie.
Między zachodem a jutrzenką
Wdać się w milczenie, jak w rozmowę
I powtarzać w myśli - Norwidowe:
"Nic od ciebie nie chcę, śliczna panienko..."
(J. Tuwim)
Nie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
Trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca
Lecz widać można żyć bez powietrza.
(M. Pawlikowska - Jasnorzewska)
A to nasze propozycje walentynkowe: kolorowanka, kartka walentynkowa, kodowanie, matematyka przez zabawę... Powodzenia!
Malowanie na soli to wspaniała zabawa plastyczna dla dzieci. Mogą obserwować wędrówkę farby po wyznaczonych liniach i solną fakturę. Ta zabawa zawsze jest na topie!
Okazuje się, że na zajęciach plastycznych przydaje się nawet sól kuchenna. Można zrobić z niej masę solną, albo malować i solić do woli.
Przy okazji dzieci ćwiczą tu koordynację wzrokowo-ruchową oraz precyzyjne ruchy dłoni i palców.
Przygotuj:
twardą kartkę - zastosuj recykling plastyczny
klej w płynie
akwarele - 3-4 kolory
pędzelek, zakraplacz lub mała łyżeczka
płytkie pudełko lub tacka
kubeczki - jeden na każdy kolor
MALOWANIE FARBAMI NA SOLI
Technika plastyczna malowanie na soli
1. Przygotuj 3-4 kubeczki z rozwodnioną farbą w wybranych kolorach.
2. Włóż kartkę do pudełka.
3. Narysuj płynnym klejem dowolny wzór na kartce.
4. Obficie zasyp kartkę solą.
5. Unieś kartkę i ustaw pionowo - nadmiar soli zsypie się do pudełka.
6. Połóż kartkę i upuszczaj krople farby na linie/ślady soli.
7. Obserwuj jak farba rozchodzi się po liniach soli.
8. Pozostaw do wyschnięcia i podziwiania w pozycji poziomej
Inspiracje za wiosenne prace plastyczne - motyl w 3D.
Witam Was!
Kochani, wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, więc myślę, że warto wspomnieć o pięknej tradycji jaką jest pieczenie i ozdabianie świątecznych pierniczków.
Pierniczki, czyli świąteczna tradycja!
Święta Bożego Narodzenia kojarzą się nam z wieloma obyczajami. Dla wielu przedświąteczną tradycją jest pieczenie ciasteczek. Zapach pieczonych pierniczków, chyba od zawsze kojarzy się ze świętami. W wielu domach pieczenie ciasteczek odbywa się na około dwa tygodnie przed wigilią, dzięki temu pierniczki, mają czas, aby zmięknąć i nabrać nieco charakteru.
Choć pierniki uważane są za polski przysmak, tak naprawdę pochodzą z okolic dzisiejszej Holandii, a sama tradycja ich wypiekania kultywowana jest w różnych częściach Europy – i nie tylko.
Jak powstał pierwszy piernik?
Jak wiele wyrobów kulinarnych, także piernik doczekał się kilku legend na temat swojego powstania. Jedna z wersji głosi, że wymyślił go przez przypadek pewien czeladnik, który w wyniku pomyłki dodał do ciasta korzenne przyprawy. Efekt tak przypadł mu do gustu, że postanowił nowy produkt niezwłocznie wprowadzić do swej cukierni.
Czy Wiecie, że w Polsce w XVII wieku sprzedawano pierniki w aptekach jako skuteczny lek na wiele chorób?
Skąd wzięła się nazwa “piernik”?
Polska nazwa piernik pochodzi od starodawnego słowa pierny (czyli pieprzny) i odnosiła się właśnie do intensywnych przypraw w nim zawartych.
Do przygotowania piernika używane są przyprawy korzenne tj.: cynamon, anyż, goździki, kardamon, imbir, gałka muszkatołowa.
Ciekawostka!
W połowie XVII wieku w Amsterdamie, za kilogram goździków moglibyśmy kupić kamienicę.
Poniżej przykładowy przepis na pierniki.
Pierniki – składniki:
⦁ miód płynny – 1/4 szklanki
⦁ masło – 5 łyżek
⦁ Brązowy cukier, albo cukier puder – pół szklanki
⦁ 1 jajko
⦁ 2 i 1/4 szklanki mąki
⦁ przyprawa do piernika
⦁ 3 łyżeczki kakao
Pierniki – przygotowanie:
Wszystkie składniki mieszamy. Następnie ciasto rozwałkowujemy, tak żeby miało około 3 mm grubości. Wycinamy pierniki i układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pierniki pieczemy w 180 stopniach tylko 10 minut. Niedługo, bo będą gorzkie!
Przyjemnego pieczenia i smacznego!
Do wykonania w domu:
Pierniczki Świąteczne – link
Piernikowy ludzik – wydrukuj lub pomaluj online
Świeczniki z pomarańczy i goździków – propozycja zajęć praktycznych.
Rodzic wycina w pomarańczy otwór, w którym zmieści się klasyczny tealight – a dziecko nakłuwa owoc goździkami wedle własnego pomysłu (zupełnie przypadkowo lub tworząc konkretne wzory). Wszyscy są zadowoleni, bo piękny zapach towarzyszy im przez całe Święta.
Drogie Dzieci przed nami wyjątkowy czas, bowiem przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia. W związku z tym, proponuję Wam (oraz Waszym bliskim) wspólne wykonanie ozdoby choinkowej w postaci aniołka oraz girlandy z bałwankami. Aby wykonać ozdoby należy przygotować:
Aniołek:
- kartka bloku rysunkowego w dowolnym kolorze,
- nożyczki,
- linijka,
- klej,
- opcjonalnie brokat.
Girlanda z bałwankami:
-białe kartki z bloku rysunkowego
Szczegóły wykonania ozdoby poznacie, klikając w link:
Aniołek z papieru – link
Girlanda z bałwanków – link
Drodzy uczniowie!
Świetlica to miejsce, w którym wspólnie odrabiamy lekcje, malujemy, wycinamy, gramy w różne gry. Zachęcam Was, abyście równie kreatywnie spędzali czas w domu, z rodzicami. W obecnej sytuacji potraktujcie to jak oderwanie się od domowych obowiązków, których jest teraz pewnie więcej. Daję Wam kilka pomysłów w postaci adresów do stron internetowych. Są tam gry edukacyjne, malowanki do wydrukowania, pomysły na fajne prace plastyczne, quizy i wiele innych. Możecie też zrobić sami karty do gier np. wasze ulubione Doobble, pograć w kalambury. Wiem, że Wasza kreatywność nie zna granic :)
https://www.matzoo.pl
http://www.kreatywniewdomu.pl/
http://www.eduzabawy.com/
http://www.sieciaki.pl/
http://www.buliba.pl/
http://www.czasdzieci.pl/
http://www.miastodzieci.pl/
Polecam również krótkie filmy fabularne, poruszające ważne problemy społeczne.
Dla dzieci z klas V i VI polecam film, który ma na celu podniesienie poziomu wiedzy uczniów na temat cyberprzemocy i jej konsekwencji. Poniżej podaję link do filmu:
https://www.edukacja.fdds.pl/010a24e7-6a6e-499b-9769-cd3a1b73d9da/Extras...
A dla starszych dzieci polecam film „Na zawsze”, który ma na celu uwrażliwienie dzieci na to, że każdy nasz krok w sieci pozostawia ślad.
https://www.youtube.com/watch?v=XH6MEbuvihE
Następnie może Wam się uda rozwiązać ANDRZEJKOWY TEST. Kto ma ochotę, proszę niech mi napisze na LIBRUSIE ile punktów udało mu się zdobyć :)
http://testwiedzy.pl/game/46535.html
A teraz super zabawa. Tutaj nie tylko się zabawisz, ale także wzbogacisz swoją wiedzę o przysłowiach.
https://klikankowo.jimdofree.com/zasoby-genially/%C5%9Bwi%C4%99ta-i-wyda...