Podczas pracy z lekturą "Katarynka" uczniowie klasy IV mieli okazję lepiej zrozumieć codzienność osób niewidomych – podobnie jak niewidoma dziewczynka z noweli Bolesława Prusa. Aby lepiej wczuć się w jej sytuację, uczestniczyli w zajęciach praktycznych z zawiązanymi oczami.
Dzieci zdejmowały i zakładały buty, rozbierały i ubierały lalkę, „oglądały” pudełka po lekach za pomocą dotyku, obierały banana/mandarynkę, chowały puzzle do pudełka oraz próbowały odróżnić mąkę od cukru. Te proste, codzienne czynności – wykonywane bez pomocy wzroku – okazały się dla wielu sporym wyzwaniem.
Zajęcia uświadomiły uczniom, jak trudno poruszać się i funkcjonować bez zmysłu wzroku oraz jak ważna jest wrażliwość na potrzeby innych. Praktyczne doświadczenie pozwoliło lepiej zrozumieć postać niewidomej dziewczynki z lektury i głębsze przesłanie opowiadania Prusa o empatii i otwartości na drugiego człowieka.
D. W.