Nie od dzisiaj wiadomo, że nauka przez bezpośrednie doświadczenia i obserwacje jest skuteczna. Umożliwia lepsze zrozumienie zjawisk i zależności w otaczającym nas świecie, zwiększa zaangażowanie uczniów na lekcji i powoduje lepsze zapamiętywanie. Mówiąc ogólnie wiąże wiedzą szkolną z życiem codziennym odpowiadając na odwieczne pytanie: „ Po co nam to wszystko”.
W zalecanych warunkach i sposobach realizacji podstawy programowej z przyrody jest zapis o konieczności prowadzenia doświadczeń i obserwacji. Takie lekcje wcale nie są łatwe do przeprowadzenia, ponieważ trzeba je dokładnie przemyśleć i precyzyjnie przygotować.
Włożona w ten proces praca przynosi jednak wymierne efekty: pomaga rozwijać współpracę w grupie, wyciągać wnioski, doskonali umiejętności manualne i sprawność techniczną. Przygotowuje uczniów do zbierania i prezentowania informacji.
Największym jednak atutem takich lekcji jest zadowolenie uczniów i komentarze po zajęciach w stylu: „Było super”.
Zainteresowanych zapraszam do fotorelacji z zajęć o właściwościach ciał stałych i magnetyźmie.
Sz. Fabiszczak