Czwartek, 28.3.2024
Name days: Aleksandra / Renata / Joanna
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. bł. ks. J. N. Chrzana w Gostyczynie

Szkoła Podstawowa im. bł. ks. J. N. Chrzana w Gostyczynie

<iframe src="https://widget.meteoalert.pl/index-widget.html?partnerId=40" style="border: 0; width: 100%; height:1000px;"></iframe>

Porady szkolnego psychologa

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Szanowni Państwo!

W związku z zaistniałą sytuacją i przejściem w formę zdalnego nauczania przesyłam do Państwa rekomendacje dotyczące zdrowia psychicznego. W szczególności, że sytuacja jest trudna  dla rodziców  i Państwa dzieci.

Istotna kwestią  jest obserwowanie się pod kątem tego, jak radzimy sobie z obecną sytuacją na poziomie emocjonalnym.

Odpowiedzmy sobie na pytania:

  1. Jak dziecko reaguje na obecną sytuację?
  2. Jak reaguje na obecność w domu nas, rodziców?
  3. Czy jest dopytuje o zaistniałą sytuację, czy unika rozmów na ten temat?
  4. Jak my- rodzice się zachowujemy,?
  5. Jak nasza postawa działa na nasze dzieci/dziecko?

 Jak rozmawiać z dziećmi?

 Przede wszystkim znajdźmy na to czas. Nie jest dobrym pomysłem rozmawiać o  sprawach ważnych w trakcie wykonywania czynności domowych tj. sprzątanie czy gotowanie.

  • Przygotujmy informację o których chcemy porozmawiać . dostosujmy poziom rozmowy do możliwości psychofizycznych dziecka.
  • Czasem dziecku kilkukrotnie należy powtórzyć treści. Nie denerwujmy się,  jeśli po raz kolejny nas dopytuje.
  • Bądźmy gotowi, by wytłumaczyć tzw fake newsy- nie warto pokazywać dzieciom niesprawdzonych informacji dotyczących epidemii.
  • Postarajmy w rozmowie okazać spokój, cierpliwości i zrozumienie
  • Lęki i niepokoje wytłumaczmy w taki sposób, by dziecko zrozumiało- jesteśmy jako rodzice dla nich autorytetem
  • Mówmy dzieciom szczerze i otwarcie jeśli nie mamy wiedzy na jakiś temat. Przecież nie musimy  być ekspertami w każdej dziedzinie

Jak poradzić sobie z sytuacją trudna?

Każdy zna swoje dziecko najlepiej i wie, jakie formy aktywności mogą obniżyć lęk, niepokój, napięcie.

Opowiedzmy dzieciom w jaki sposób my- dorośli radzimy sobie ze stresem, co nam pomaga , a co przeszkadza.

Zastanówmy  się co możemy zrobić , aby wspólnie umilić czas przebywania w domy tak, by wszyscy czuli się swobodnie i dobrze.

Jeśli dopada nas trudność , smutek czy przygnębienie umówmy się, że będziemy to sygnalizować. Pozwólmy dziecku wyrazić emocje związane z izolacją od rówieśników, rodziny, przyjaciół.

 Nastolatki.

Dla nich ograniczenie swobody może być szczególnie trudne.  Sąże bardziej podatni  na konflikty z rodzicami. Uspokójmy, spróbujmy zrozumieć porozmawiać. Pokażmy, że wszystkie działania, do których musza się dostosować są  czasowe, wytłumaczmy czemu mają służyć.

 Zaangażujmy dzieci do aktywności związanej z obowiązkami domowymi, nauczmy dzieci zdrowych nawyków , jak dbać o wypoczynek, relaks, dobry nastrój. Nie zostawiajmy naszych pociech samach.

Oni potrzebują nas tak samo, jak my  ich w tej trudnej sytuacji. W rodzinie siła!

Każdemu z nas jest trudno. Gdyby mieli Państwo pytania, wątpliwości  proszę kontaktować się przez dziennik elektroniczny. W czwartek jestem dostępna jak zwykle od godz 9-13.

Serdecznie pozdrawiam i życzę dużo siły. A. Binek - psycholog

 

 

 

Galeria Zdjęć