Zajęcia kółka przyrodniczego w roku szkolnym 20014/2015
W roku szkolnym 2014/2015 zajęcia szkolnego kółka przyrodniczego odbywają się w każdy poniedziałek od godz. 740-825. Uczestniczy w nich 8 uczniów z kl. V i VI.
Na wszystkich lekcjach staramy się wykorzystywać sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz zasoby Internetu i programy multimedialne. Pozwala to uczniom zdobywać wiedzę w sposób atrakcyjny i trwały.
Wiele zajęć opieramy na dostarczonym wraz z pracowniami oprogramowaniu przyrodniczym WSIP-u „Przyrodo witaj”. Korzystamy również z programów Przyroda 2.0, Tajemnice Przyrody i Geografia 2.0 oraz pakietu biurowego Office 2007, edytorów grafiki i przeglądarek internetowych.
Uczestnicy kółka mogą archiwizować wszystkie przygotowane przez siebie prace na swoich kontach a w razie potrzeby zgrywać na nośniki przenośne i zabierać do domu.
Do tej pory przypomnieliśmy zmysły człowieka, sposoby poznawania przyrody i przyrządy pomagające w obserwacjach.
Omówiliśmy drobinowy model budowy: ciał stałych, cieczy i gazów zwracając uwagę na różnice w układzie drobin, odległościach między nimi i szybkości ruchu.
Przypominając warunki życia na wsi i w mieście podkreśliliśmy wady i zalety każdego z tych osiedli. Pomogły nam w tym specjalnie przygotowane lekcje z oprogramowania „Przyrodo Witaj”.
Jedno ze spotkań poświęciliśmy sposobom zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych tzn. pożaru, powodzi, porażenia prądem, zaczadzenia czy zatrucia gazem.
Bardzo ciekawa dla uczniów była prezentacja widomej wędrówki słońca po niebie w różnych porach roku ukazująca i następujące w jej wyniku zmian w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
Kolejne zajęcia poświęcimy utrwaleniu wiadomości o pogodzie. Ćwiczenia praktyczne pozwolą nam sporządzić prognozę pogody na podstawie mapy i opisać wybrany diagram klimatyczny.
Na zajęciach zwracamy szczególną uwagę na doskonalenie umiejętności z PPEK utrwalamy kierunki geograficzne, sposoby ich wyznaczania, praktyczne zastosowanie skali i obliczenia dotyczące czasu. Doskonalimy pracę z planem i mapą. Wykorzystujemy w tym celu specjalnie opracowane zestawy zadań. Uczniowie przychodzą na kółko bardzo chętnie i pracują aktywnie
Opracował: Szymon Fabiszczak