Nabywanie podstawowych umiejętności związanych z tworzeniem stron internetowych.
Pracując w szkole od wielu już lat jestem świadomy, że współczesna młodzież oczekuje od nauczyciela dużo więcej niż kiedyś.
Już w szkole podstawowej można zauważyć wyraźne zainteresowanie uczniów dostępnymi technikami komputerowymi. Mają oni przecież styczność z komputerem od najmłodszych lat.
To pokolenie internautów.
Bardzo sprawnie wyszukują potrzebne informacje i komunikują się w sieci korzystając z komunikatorów i poczty e-mail. Często sięgają do internetowych encyklopedii, słowników oraz serwisów edukacyjnych.
Mało tego sami są bardzo zainteresowani technikami opracowywania i publikowania stron internetowych mają bowiem świadomość, że posiadanie umiejętności w tym zakresie jest mile widziane przez każdego pracodawcę. Jako ich nauczyciel staram się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom i co roku poświęcam sporo czasu na zajęcia związane z tą tematyką.
Rozpoczynam zwykle od procesu przygotowywania grafiki na stronę, ponieważ wykorzystywanie zdjęć pochodzących bezpośrednio z aparatu cyfrowego jest podstawowym błędem. Takie zdjęcie ma po prostu za duży rozmiar i zajmuje zbyt dużo miejsca a co za tym idzie bardzo powoli się wczytuje zniechęcając oglądającego. Kilka pierwszych zajęć poświęcam więc na zapoznanie się z darmową przeglądarką grafik IrfanView. Pozwala ona bowiem wstępnie przygotować wybrane fotografie na stronę internetową. W pierwszej kolejności skalujemy zdjęcia do potrzebnych rozmiarów i zapisujemy je w obsługiwanym przez przeglądarki formacie jpg. Omawiamy również proces wsadowej konwersji wielu zdjęć na raz. Pokazujemy dostępne opcje poprawiania kolorów i dodawania ewentualnych efektów specjalnych. W razie potrzeby korzystamy z możliwości przechwytywania klatek z filmów i zapisywania ich do formatu jpg.
Po opanowaniu tych umiejętności uczulam uczniów na nazewnictwo plików przeznaczonych do publikacji na serwerach internetowych. Podkreślam konieczność unikania dużych liter i polskich znaków dialektycznych w nazwach plików graficznych i html.
Następnie przechodzimy do pracy z darmowym edytorem html -a FrontPage Express lub Nvu i krok po kroku omawiamy proces opracowywania strony.
Zajmujemy się umieszczaniem na stronie tytułu, przygotowywaniem tła, wstawianiem tabel, wykazów i list numerowanych. Korzystamy z dostępnych animacji tekstu. Bardzo ciekawy dla uczniów jest etap wstawiania i pozycjonowania grafiki oraz umieszczania podkładów dźwiękowych. Mając opracowane poszczególne pojedyncze strony przechodzimy do procesu ich łączenia za pomocą odsyłaczy (hiperłączy) graficznych i tekstowych. Na zakończenie sprawdzamy poprawność działania opracowanej strony i przechodzimy do jej publikowania na wybranym darmowym serwerze internetowym.
W roku szkolnym 2009/2010 korelując wiedzę informatyczną z przyrodniczą uczniowie naszej szkoły opracowali strony związane z kontynentami.
Opracował: Szymon Fabiszczak