Innowacja pedagogiczna na matematyce i języku polskim
Innowacja pedagogiczna pt. „Moja przygoda w świecie ułamków” została zarejestrowana pod nr DKa.5361.2.16.2013 w Delegaturze w Kaliszu.
Innowacja pedagogiczna pt. „Oswajam ortografię” została zarejestrowana pod nr DKa.5361.2.17.2013 w Delegaturze w Kaliszu.
Nowy rok szkolny 2013/2014 zaowocuje kolejnymi innowacjami pedagogicznymi w Szkole Podstawowej im. Błogosławionego ks. Jana Nepomucena Chrzana w Gostyczynie.
27 maja 2013 roku zostały zarejestrowane w Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Delegatura w Kaliszu, dwie innowacje pedagogiczne o charakterze metodycznym, które będą realizowane przez autorów.
Pierwsza innowacja pedagogiczna, pt.: „Moja przygoda w świecie ułamków”, której autorem jest Pani Monika Sikora, będzie realizowana podczas lekcji matematyki i zajęć realizowanych w ramach godzin z KN w klasie 6.
Wprowadzenie innowacji dokonano w wyniku wcześniejszej obserwacji, diagnoz, rozmów z nauczycielami z III etapu edukacyjnego. Zebrane wyniki ujawniły braki w umiejętnościach wykonywania czterech podstawowych działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Dzieci często nie potrafią również zastosować działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych w zadaniach z treścią.
Przedstawione propozycje działań mają na celu rozwój umiejętności posługiwania się ułamkami przez uczniów, aby osiągnąć zamierzony cel dydaktyczny.
Poprzez wdrożenie innowacji uczniowie utrwalą cztery podstawowe działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, polepszy się sprawność rachunkowa uczniów, będą potrafili zastosować działania na ułamkach w różnego typu zadaniach, wzrośnie motywacja ucznia do nauki matematyki, nastąpi przyrost umiejętności posługiwania się ułamkami.
Druga innowacja pedagogiczna, która zostanie wdrożona od nowego roku szkolnego w klasie V i VI, podczas zajęć języka polskiego i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych pt.: „Oswajam ortografię ” jest autorstwa Pani Dominiki Walczak, nauczyciela języka polskiego.
Pomysł na innowację powstał między innymi w wyniku analizy wyników uczniów po sprawdzianie w klasie VI. Punktem, który niezmiennie od wielu lat w naszej szkole „kuleje”, jest budowanie tekstu z przestrzeganiem norm ortograficznych. Dzieci popełniają liczne błędy ortograficzne w swoich wypowiedziach pisemnych oraz podczas tworzenia notatek w zeszytach przedmiotowych. Z obserwacji wynika, że „ignorancja” ortograficzna jest efektem nieznajomości reguł ortograficznych bądź nienależytego ich utrwalenia, braku umiejętności stosowania znanych reguł ortograficznych, braku umiejętności dokonania autokorekty swoich zapisów i niechlujstwa ortograficznego.
W wyniku wdrożenia innowacji uczniowie poznają metody efektywnego zapamiętywania reguł ortograficznych (skojarzenia, mapy pojęciowe, rymowanki, wizualizacje, itp. ), nastąpi przyrost umiejętności stosowania poznanych reguł w praktyce i dokonywania autokorekty swoich prac pod względem poprawności ortograficznej, uczniowie wykażą się większą samodzielnością w działaniu i współpracy w grupie, nabędą większej pewności siebie i wzrośnie ich motywacja do pracy nad sobą i do większego wysiłku w dziedzinie ortografii.
D. Walczak